Sabtu, 10 Mac 2012

Dua Buah Kedai Hangus Terbakar Sekelip Mata

KOTA BHARU - Sebuah butik pengantin hangus dalam kabakaran membabitkan dua buah kedai di Ketereh dalam kejadian 1.30 petang semalam.

Pemilik butik pengantin berkenan, Wan Abdul Hakam Wan Omar, 35, berkata, hanya isteri, Rosidah Mohd Zinon, 33, dan beberapa pekerja berada dalam kedai tersebut manakala dia menunai solat Jumaat.

“Saya tidak sempat menyelamatkan barangan kelengkapan pengantin pelanggan yang membuat tempahan untuk majlis kahwin bagi musim cuti sekolah yang bermula semalam, kerana semuanya hangus dalam kebakaran,” katanya.

Katanya, ketika kejadian berlaku, dia sedang mendengar khutbah Jumaat dan menerima berita mengenai kebakaran melalui seorang rakan sebelum bergegas ke tempat kejadian.

“Sesampainya di kedai, saya lihat api semakin marak dan tidak dapat menyelamatkan segala barangan dalam kedai terbabit yang dijadikan stor barangan pengantin,

“Sedih juga apabila kedai yang disewa sejak lebih 10 tahun lalu hangus dalam sekelip mata. Apa pun saya bersyukur tiada kemalangan jiwa dan kesemuanya selamat,” katanya.

Menurutnya, dia mengagarkan kerugian kira-kira lebih RM 150,000 berdasarkan 20 unit pelamin yang turut hangus dalam kebakaran tersebut.

Sementara itu seorang lagi pemilik kedai membaiki seluar, Mohd Izzat Mohd Wardi, 24, berkata, dia hanya mengetahui mengenai kejadian selepas menunaikan solat Jumaat.

“Sampai di kedai kesemuanya sudah hangus hampir 80 peratus termasuk tujuh buah mesin jahit.

“Terkilan kerana tidak dapat selamatkan barangan dalam kedai di samping menanggung kerugian lebih RM30,000,” katanya.

Sementara Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Ketereh, Azman Yasok, berkata, kebakaran terbabit melibatkan dua kedai jenis sementara.

“Pihak kami menerima panggilan pada jam 1.51 petang dan sampai di tempat kejadian pada 1.53 petang. Dengan kekuatan dua jentera dari Balai Ketereh dan Darul Naim bersama 15 anggota api dapat dikawal kira-kira jam 2.03 petang.

Beliau berkata, setakat ini punca kejadian masih disiasat dan kerugian dianggarkan bernilai RM 288,000.

2 ulasan:

  1. Ucapan takziah diucapkan. Semoga pemimpin BN dan UMNO akan dapat membantu mangsa kebakaran dengan kadar segera.

    BalasPadam
  2. As reported by Stanford Medical, It is really the SINGLE reason women in this country get to live 10 years longer and weigh 42 pounds lighter than we do.

    (And realistically, it has absolutely NOTHING to do with genetics or some hard exercise and really, EVERYTHING to do with "how" they eat.)

    BTW, What I said is "HOW", not "what"...

    TAP on this link to reveal if this little quiz can help you discover your true weight loss potential

    BalasPadam