Selasa, 10 Januari 2012

KEPUTUSAN MAHKAMAH BUKTI KERAJAAN TELUS

KOTA BHARU - Pembebasan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan kes liwatnya membuktikan kerajaan adalah telus dan undang-undang negara bukan untuk kepentingan politik.

Ketua Penerangan Umno Negeri, Datuk Dali Hussin berkata, setiap keputusan yang ditetapkan di mahkamah adalah berdasarkan fakta dan hujah.

“Bebasnya Anwar, bukti Kerajaan Malaysia dan undang-undang negara adalah bebas daripada dipengaruhi oleh mana-mana pihak,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau juga yakin, keputusan tersebut tidak akan goyahkan sokongan rakyat terhadap pimpinan negara dan Barisan Nasional (BN).

“Keputusan kes liwat ini juga tidak akan mempengaruhi senario politik negara termasuk Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13) nanti.

“Saya percaya rakyat kita bijak dan mampu untuk menterjemahkan setiap perkara yang berlaku dan tidak cepat terpengaruh dengan apa jua sekalipun,” katanya.

Dali yang juga Ketua Umno Bahagian Pengkalan Chepa, turut menegaskan pihaknya akan bersatu dan bekerja keras untuk memastikan BN sentiasa mendapat sokongan rakyat.

“Perkara yang berlaku hari ini sedikit pun tidak akan menjejaskan kepercayaan rakyat terhadap BN kerana ini (kes liwat) adalah keputu­san mahkamah,” katanya.

Semalam, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohd Zabidin Diah membuat keputusan yanga membebaskan Anwar daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan, tiga tahun lalu.

Keputusan itu dibuat dengan alasan tiada keterangan yang menyokong keterangan mangsa selain pihak pendakwaan gagal membuktikan Anwar melakukan perkara itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan