Rabu, 4 Januari 2012

UMK DIAMBIL KESEMPATAN OLEH PAS


KOTA BHARU – Semalam beberapa pemimpin mahasiswa Universiti Malaysia Kelantan (UMK) yang menyertai Gerakan Mahasiswa Pantai Timur (Gempur) bertemu dengan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abduk Aziz Nik Mat.

Pada 31 Disember lalu, Profesor Emeritus Datuk Zainai Mohamed tidak disambung perkhidmatan dan jawatannya digantikan oleh Setiausaha Majlis Profesor Negara (MPN) Prof Dr Raduan Che Rose dilantik sebagai Naib Canselor UMK yang baru berkuat kuasa 1 Januari 2012.

Beberapa bulan lalu, menantu kepada Nik Aziz, Nik Yusri Muda dilantik sebagai pensyarah di Pusat Pengajian Bahasa dan Pembangunan Insaniah UMK.

Dikhabarkan juga turut serta mencari rezeki di universiti yang dibina oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) itu ialah beberapa lagi saudara mara pemimpin Pas Kelantan termasuk adik kepada Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan, Zaki Ibrahim.

Turut bersama Yusri menyertai Pusat Pengajian Bahasa UMK ialah penceramah terkemuka Pas Dr. Aminurrasyid Yatiban yang juga Timbalan Pengarah Jabatan Penyelarasan Mahasiswa Luar Negara, Dewan Pemuda Pas Pusat.

Daripada perkembangan ini maka tidak hairanlah Kabinet mahasiswa universiti termuda kerajaan BN itu diterajui oleh golongan Pro Mahasiswa yang condong kepada pembangkang.

Ini cerita lembu punya susu, sapi dapat nama. BN bersusah payah membina akhirnya ia diambil alih oleh orang lain.

Dan beberapa manusia yang berada dalam UMK ini mula menggigit tangan orang yang memberi makan.
Zainai telah berjaya mengangkat UMK di mata masyarakat negara ini disamping telah menjalinkan kerjasama dengan universiti luar negara dan pihak industri.

Ramai yang melihat beliau kelihatan masih segar dan sihat untuk berkhidmat tetapi disebabkan kegagalannya untuk menguruskan isu-isu diatas sehingga ‘tangan dan kaki Kerajaan BN digigit’ oleh orang dalam UMK maka perkhidmatannnya ditamatkan.

Bagaimanapun penulis yakin Zainai tidak bersalah kerana beliau menjalankan tugas atas dasar akademik tetapi disalah gunakan oleh penyokong Pas.

Inilah sikap Pas yang menyatakan setiap keputusan BN salah tetapi mereka akan mengambil kesempatan secepat mungkin untuk mengambil alih apa yang dibina untuk kepentingan peribadi. -Detikperubahan.com

1 ulasan:

  1. kenapa perlu org PAS dlm UMK?dl nik ajis bengong yg halang pembinaan uMK kt tangok..
    suh PAS buat Universiti PAS la..

    BalasPadam