Selasa, 14 Februari 2012

LAYAKKAH SEORANG PEMIMPIN SEPERTI FATMI CHE SALLEH ?

KOTA BHARU - Ketua UMNO Bahagian, Datuk Fatmi Che Salleh menasihatkan kepada semua belia supaya lebih berketerampilan dalam menempuh masa depan yang serba mencabar, beliau turut mengingatkan agar belia remaja dibandar ini tidak mudah terjebak dengan masalah sosial yang kian melanda. Sepertinya penulis berada dirumah dan sedang mendengar seorang ayah membebel kepada anak-anaknya.

Rakaman bersama orang muda dibawah ini sedikit sebanyak dapat memberi gambaran kepada anda mengenai pemimpin ini. Samada ianya mudah untuk didekati atau seorang yang menyombong diri .
Diatas perkara tersebut dan beberapa perkara yang lain, beliau yang juga Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat dari pandangan peribadi penulis adalah seorang yang tidak layak untuk menjadi wakil rakyat pada abad ini yang memerlukan seorang pemimpin yang pandai bercakap walaupun kosong dan bijak berjanji walaupun mungkir.

Dikala pemimpin-pemimpin pembangkang sedang asyik mengorak langkah dengan ucapan berbentuk makian, hasutan serta fitnah yang bermotifkan serangan peribadi, beliau lebih selesa dengan membawa isu-isu rakyat  kearah pembangunan masyarakat dalam menaik taraf sosio ekonomi setempat. Jenuh penulis menunggu beliau menyentuh isu-isu peribadi seperti kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim atau membela isu lembu kak Ijat.

Apa yang dapat difahami dengan pemikiran dan cara pembawaan beliau adalah lebih kepada mengajak rakyat supaya tidak salah dalam membuat keputusan politik dan membuat penilaian dalam konteks ilmiah bukannya sekadar mendengar cakap-cakap kosong tanpa fakta dan asas yang sahih. Sedangkan rakyat disini sudah biasa disajikan dengan ceramah-ceramah hasutan dan juga menakut-nakutkan dengan sesuatu perkara yang jelas hanya rekaan semata-mata.

Permintaan umum masyarakat kini yang lebih gemar kepada pemimpin yang bijak berkata-kata serta berani menabur janji itu tidak ada kepada pemimpin ini. Malah sikap beliau yang terlalu ikhlas dan tampil dengan identitinya sendiri tanpa sebarang pengolahan hipokrit mungkin tidak akan dinilai oleh rakyat yang pada sebahagiannya mudah terpedaya dengan kata-kata manis lagi indah.

Namun ianya terpulang kepada tahap intelektual warga Kota Bharu untuk menilai dan memilih pemimpin yang dirasakan dapat membantu dan mengubah nasib hidup mereka. Bagi penulis yang suka mencuba sesuatu yang baru tanpa membawa sebarang kerugian atau bukan bersifat kekal yang sudah tidak boleh diubah, pastinya  akan memberi peluang untuk merasainya.

Pendapat tersebut adalah dari apa yang dilalui sebelum ini serta sepanjang mendengar ucapannya di majlis penyampaian hadiah pada Kejohanan Bolasepak merebut piala Dato' Fatmi Che Salleh yang diadakan disini semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan