Selasa, 20 Disember 2011

JPS-JANGAN BINA RUMAH DI TEBING SUNGAI

KOTA BHARU- Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) Kelantan mengingatkan penduduk yang tinggal berhampiran sungai di negeri ini tidak membina rumah di tebing sungai bagi mengelak sebarang masalah.
 
Jurutera JPS Jajahan Kota Bharu, Tengku Zamri Raja Zainal Abidin berkata, pihaknya mengambil berat berkenaan tanah rizab sungai dan sehingga kini JPS negeri ini tidak memiliki mana-mana tanah rizab di kawasan sungai.
 
“Tanah rizab sungai yang ada sekarang ini milik kerajaan yang dikendalikan oleh Pejabat Tanah dan Jajahan (PTJ) daerah dan sekiranya ada permohonan memiliki tanah itu daripada individu, PTJ akan meminta nasihat daripada JPS. Bagi mengelak sebarang masalah, mereka yang berhasrat membina rumah berhampiran sungai, pastikan jaraknya perlu melebihi 50 meter dari tebingnya,” katanya kepada Sinar Harian semasa meninjau masalah hakisan sungai di Kampung Sri Kulim Melor, di sini.
 
Beliau berkata, berkenaan warta tanah rizab sungai JPS, sehingga kini Kerajaan Negeri sudah meluluskan perkara itu sejak 2009 dan dalam proses melaksanakannya.
 
“Proses ini memerlukan masa yang lama kerana melibatkan kos yang banyak untuk melaksanakannya,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan