Khamis, 22 Disember 2011

BAU SAMPAH MELOYAKAN DI KG.JAMBU


KOTA BHARU – Penduduk di Kampung Jambu Pengkalan Chepa disini, menyatakan rasa tidak senang terhadap persekitaran  yang  menjadikan kawasan perkampungan mereka  sebagai tempat  melonggokkan sampah-sarap yang adakalanya bertaburan serta sangat menjijikkan, lebih-lebih lagi ketika musim hujan.

Seorang penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Abang Hasan 50-an ketika ditemui, berkata :
” Ketika dulu tempat ini tidaklah sepertimana kita tengok macam hari ini. Entah kenapa sekarang ni sampai macam ni sekali, kadang-kadang hilang selera untuk makan  dengan bau sampah yang sangat meloyakan”.
Katanya, biarpun Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB-BRI) kerap memungut sampah dan tidak membiarkan ianya berlonggok, namun bau sampah hasil dari perapan yang sudah sekian lama bertapak disitu tidak mampu untuk menyekatnya sehingga sampai ke penempatan yang berhampiran.

Bagi  Mohd Shamsul Ariffin, 33, penduduk di kawasan tersebut telah membuat beberapa kali aduan kepada MPBK-BRI supaya mengalihkan ‘tong sampah’ besar di kawasan berkenaan tetapi ia  tidak ubah seperti anjing menyalak bukit .

Menurutnya, ia boleh dielakkan sekiranya pihak berkuasa serius dan memainkan peranan seperti yang diamanahkan dalam mengenalpasti langkah-langkah untuk menanganinya secara sistematik.

“Bila hujan kawasan ini akan berselut dan bercampur aduk dengan sampah dan ia akan menghasilkan satu persekitaran yang menjijikkan dengan bau yang memualkan,” katanya.

Sementara itu tinjauan detikperubahan.com di kawasan ini mendapati tahap longgokkan sampah tidak begitu ketara kerana ianya diangkut secara berjadual.

Cuma masalah bau busuk yang luar biasa di tempat pembuangan sampah yang terletak di tepi jalan di kawasan penempatan orang ramai di Kampung Jambu.

Tambahan pula jarak diantara kediaman dan tempat pembuangan sampah hanya sekitar 10 meter itu tidak wajar dengan pembuangan sampah berkapasiti tinggi.

Diharap pihak berkuasa tempatan dan agensi yang berkaitan memandang serius masalah ini supaya keselesaan hidup dapat dinikmati oleh semua pihak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan