Ahad, 18 Disember 2011

KERAJAAN KELANTAN GAGAL URUS TANAH

Kegagalan kerajaan Pas Kelantan menguruskan tanah menyebabkan beberapa lot tanah di pinggir Kota Bharu yang berpotensi untuk dibangunkan terbengkalai dan dipenuhi semak samun.

Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu, Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh berkata, masalah itu timbul disebabkan kerajaan negeri tidak berani mengambil alih kebanyakan tanah tersebut yang setiap lot dimiliki oleh beberapa penama.
Jelas beliau, kebanyakan tanah tersebut terletak di kawasan penempatan awal di bandar ini iaitu di tebing Sungai Kelantan antaranya Lorong Gajah Mati, Kota Lama, Kubang Pasu serta Kampung Cina.

"Pelabur mahu tanah itu sebab lokasinya menarik. Tetapi mereka tidak berminat sebab urusan yang rumit meskipun tanah itu sebenarnya berpotensi untuk dibangunkan.

"Tanah-tanah ini kalau individu hendak ambil alih memang payah. Hanya kerajaan yang boleh selesaikan kerana mereka ada kuasa dan keupayaan untuk melakukannya," katanya kepada pemberita ketika turun padang pada Majlis Gotong-Royong Menebang Pokok di Lorong Cabang Nyior di sini, hari ini.

Beliau yang juga Setiausaha Politik Perdana Menteri berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak akan teragak-agak untuk mengkaji balik keadaan tanah-tanah itu bagi dibangunkan sekiranya diberi peluang memerintah negeri ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan